En historie om en baglygte

De første biler fra 1890'erne var udstyret som hestevogne. Man var ikke så glad for at køre i mørke, for den belysning man selv kunne bidrage med var meget begrænset.
Bortset fra Magneto systemet, der gav højspænding til tændingen, havde biler ikke elektricitet før omkring 1910 og det endda kun de dyre modeller.

Den kendte Ford-T blev i starten ikke leveret med lygter, men man kunne købe petroleumslamper som ekstaudstyr.
Mange havde heller ikke rigtig fidus til de der glødepærer, så selvom bilen havde elektrisk lys kunne det være godt at have en reserve.
Og meget praktisk kunne lamperne jo så genbruges til den næste bil.


Jeg er kommet i besiddelse af en baglygte der er fremstillet i USA af:
Corcoran Lamp Co Cincinnati, Ohio

Som det ses på billederne, gav den store lysåbning med hulspejlet hvidt lys. Det var for at politiet skulle kunne læse nummerpladen, de bagvedkørende måtte nøjes med rødt lys fra det fnattede "katteøje" i siden.

Ja, min lampe skulle sidde i venstre side bagpå, med hvidt lys rettet imod nummerpladen og den lille røde linse pegende bagud. Til gengæld var der vistnok kun krav om en enkelt bagudrettet lygte.

Det var naturligvis i USA alt dette foregik, herhjemme blev det først lovligt at køre med automobil på sogneveje i 1913. (benzin måtte købes på apoteket)