Scandia skinnebustog til Nordfynske Jernbaner (NFJ)   -   Railbus basic package
Privatbanernes Lyntog blev de kaldt, og NFJ holdt stilen ved at navngive to af deres motorvogne
Sm 2 Falken og Sm 3 Maagen

Pakken indeholder:

  • 2 Motorvogne type 1Mt
  • 2 Bivogne med pakrum, type 1Krt
  • 1 Bivogn uden pakrum, type 1Mtm
  • 2 Bagage bivogne (rumpegeder)
         type 1Brp-B og type 1Br
  • 1Mtm var en smalsporet motorvogn fra de Bornholmske jernbaner (DBJ). Den blev i 1955 ombygget til normalsporet bivogn hos NFJ.

    Download (4 Mb zip)

    Det er også muligt at køre med som passager, herunder ses interiøret i en motorvogn.

    Inden de kendte "røde skinnebusser" blev et almindelig syn på danske privatbaner, havde både Trianglen og Scandia bygget rutebiler om til jernbane, bagakslen fik jernbanehjul og forakslen blev udskiftet med en bogie.
    F.eks. havde Frederikshavn-Fjerritslev Jernbane sådanne busser, de blev ombygget til vejbrug igen i 1948.
     
    Scandia's første tilbud til Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane i 1945, var stort set en kopi af de svenske Hilding Carlsson busser med vognkasse af træ. Herefter kom en dansk produktion af stålpladevogne igang. Først med Scania Vabis, senere med Frichs motorer.
     
     
    Tillægspakker (NFJ grundpakken kræves)   -   AddOn's (the basic package above is required)
    NFJ skinnebusserne er grundpakken.

    Hertil kan man føje OMKJ-OMB's skinnebus motorvogn og bivogn,
    (Sm7 ses her med tagbagagebærer),
    Langelandsbanens skinnebussæt
    eller Sm10 fra Mariager-Fårup-Viborg der nu er veteranjernbanen MHVJ

    Alle er med små variationer de samme typer som hos NFJ.

    Download (476 Kb zip)  OKMJ-OMB

    Download (756 Kb zip)  LB

    Download (761 Kb zip)  MHVJ


     
    Tekniske data
    Motorvogne type 1Mt - Sm2 Falken og Sm3 Maagen
    Akselafstand/hjuldiameter:8,65m imellem bogie centre. 2,0 m hjul i bogie. 60 cm diameter
    Længde/bredde:14,2 og 2,919 m
    Vægt: 13 ton
    Indretning: 48 passagerer og toilet
    Opvarmning: Motor kølevand
    Hastighed: 70 Kmt (max. tilladt 75 Kmt)
    Motor: Frichs 8 cylindret diesel 160 Hk
    Transmission: Mekanisk m. fire fremadgående og et bakgear
    Bremser: Togbremse og mekanisk håndbremse
    Levering Sm2 nr. 19353 - Oktober 1947 (udrangeret 1966)
    Levering Sm3 nr. 19948 – December 1948 (udrangeret 1966)

    Passagerer bivogne med pakrum, type 1Krt – Sp1 og Sp2
    Akselafstand/hjuldiameter:8,1m imellem bogie centre. 2,0 m hjul i bogie. 60 cm diameter
    Længde/bredde: 12,85 og 2,919 m
    Vægt: 8 ton
    Indretning: 30 passagerer samt toilet og rejsegodsrum
    Opvarmning: Centralvarme med ovn installeret i rejsegodsrum
    Levering Sp1 nr. 19347 - Oktober 1947 (udrangeret 1966)
    Levering:Sp2 nr. 19949 - August 1948 (udrangeret 1966)

    Passagerer bivogn uden pakrum, type 1Mtm (Sp3)
    Vognen er motorvogn Sm32, fra de smalsporede Bornholmske jernbaner (DBJ). Den blev ændret til normalsporet bivogn hos NFJ i 1955. - Bortset fra den lidt smallere vognkasse var specifikationerne de samme som type 1Mt.
    Som bivogn må den sammenlignes med de lange PL vogne fra serie 2, og antagelig fik den samme type bogier.
    Akselafstand/hjuldiameter:8,65m imellem bogie centre. 2,0 m hjul i bogie. 60 cm diameter
    Længde/bredde: 14,2 og 2,840 m
    Vægt: 13 ton (som motorvogn, vægt som bivogn ukendt)
    Indretning: 48 passagerer og toilet
    Opvarmning: Centralvarme med ovn installeret ved toilet (indfyring udefra)
    Levering: nr. 20650 - December 1949 som Sm32 DBJ (solgt til NFJ 1955)

    Bagage bivogne (rumpegeder) Sb1 type 1Brp-B og Sb2 type 1Br
    Akselafstand/hjuldiameter:4m. 60 cm diameter
    Længde/bredde: 7,1 og 2,919 m
    Vægt: 3,2 ton
    Indretning Sb1 rum til rejsegods og postrum f. sortering og kontor max.3 ton
    Indretning Sb2 rum til rejsegods, max. 3 ton
    Opvarmning: Sb1 ovn i postrummet. Sb2 ingen
    Levering Sb1: nr. 20654 - Juli 1949 (udrangeret 1966)
    Levering Sb2: nr. 21410 - April 1954 (udrangeret 1966)