Private tankvogne DSB litra ZE

2015-04-28 ORTS version

Ældre 2-akslede tankvogne tilhørende eller udlejet til private firmaer.
Pakken er samlet af:

  • Carl Poul Brager (CaBrag): Information, teksturer
  • Freddy Ortmann Sørensen (FOS): 3D, teksturer
  • Kilder:

  • DSB Museumstog og foto af Ole M Nielsen
  • Tegninger "danske jernbaners rullende materiel"
  • Tegninger fra modelbanebladet "Lokomotivet"
  • Oplysninger fra http://www.jernbanen.dk/
  • Div. billeder af samtidige vogne fra bøger og internet.

  •  
    Forsigtig
    rangering

     
    Tre veteraner

    ZE 503383 fra BP Olie Kompagniet A/S
    Bygget af Werdau 1919 og Købt 1957 fra Brdr. Jansen ZE 503012.
      Længde over puffere: 8 m. Akselafstand: 3,7 m.
    Tankvogn. 19000 liter, fra 1957 19200 liter.
    Last 16 tons, 16,8 tons (1961). Tara 10,2 tons.
    Trykluftledning. Trykluftbremse (1961). Rangerskruebremse.
    Hjemsted Gb. Oml. 1966 til 0701383.
    Vognen ejes idag af DSB Museumstog, og var i Randers 1992-95. Den blev istandsat i 1997 og er siden 1999 udstillet på Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

    ZE 502892 fra Dansk Shell A/S
    Bygget af Scandia 1931, 1944 fra Dansk-Engelsk Benzin.
      Længde over puffere: 8,46 m. Akselafstand: 4,5 m.
    Tankvogn. 19200 liter.
    Last 17 tons, 17,8 tons (1961). Tara 12,3 tons.
    Trykluftbremse. Rangerskruebremse.
    Hjemsted Korsør, fra 1952 Gb. Oml. 1966 til 0700892.

    ZE 503161 fra Danish American Gulf Oil Company A/S
    Bygget af Scandia 1936, 1946 fra Alfred Olsen.
      Længde over puffere: 8,46 m. Akselafstand: 4,5 m.
    Tankvogn. 19240 liter.
    Last 18,2 tons, 19,1 tons (1961). Tara 11,6 tons.
    Trykluftbremse. Rangerskruebremse.
    Hjemsted Gb. Udrangeret 1965.


     
    Tre lidt nyere

    ZE 502870 fra Dansk Shell A/S
    Bygget af Scandia 1949
      Længde over puffere: 8,82 m. Akselafstand: 5 m.
    Tankvogn. 24000 liter.
    Last 19 tons, 19,9 tons (1961). Tara 13,8 tons.
    Trykluftbremse. Rangerskruebremse. Varmeledning.
    Hjemsted Gb, Fredericia (1961). Oml. 1966 til 0700870

    ZE 503686 fra Aarhus Oliefabrik A/S
    Bygget af Scandia 1957
      Længde over puffere: 8,64 m. Akselafstand: 5 m.
    Isoleret aluminiumstank med varmeslange, 23000 liter.
    Last 23,7 tons. Tara 11,4 tons.
    Trykluftbremse. Rangerskruebremse.
    Hjemsted Århus. Oml. 1966 til 0701686.

    ZE 502247 fra Dansk ESSO A/S
    Bygget af Scandia 1949 og overtaget fra DDPA.
      Længde over puffere: 8,63 m. Akselafstand: 5 m.
    Tankvogn. 24000 liter.
    Last 22 tons. Tara 10,6 tons.
    Trykluftbremse. Rangerskruebremse.
    Hjemsted Nyborg. Oml. 1966 til 0700247.
    Det Danske Petroleums-Aktieselskab overgik 1952/54 til Esso. Jeg ved ikke hvornår de nyeste Scandia vogne blev omlakeret, sandsynligvis hurtigt, for allerede dengang var olieselskaberne meget bevidste om begrebet "Branding"


     
    Og en speciel

    ZE 504012 fra Dansk Ammoniakfabrik
    Bygget af Scandia 1946.
      Længde over puffere: 8,93 m. Akselafstand: 5 m.
    Tankvogn. 17900 liter.
    Last 9,5 tons, 10 tons (1961).
    Tara 17,1 tons, 16,3 tons (1961).
    Trykluftbremse. Rangerskruebremse.
    Hjemsted Nyborg. Oml. 1966 til 0702012.
    Tanken med flydende ammoniak er omgivet af en træbeklædning til at beskytte imod solvarmen. I løbet af 1960'erne blev træhuset erstattet af et varmeskjold over tankens øverste halvdel.  Det gav vognen et mere almindeligt udseende.
     
    Her har den imidlertid stadig sit "hundehus".


    MSTS modellerne
    Vognene er søgt fremstillet som de må have set ud i slutningen af 1950'erne.
    En række mindre detaljer er udeladt og der er anvendt LOD begrænsning af hensyn til belastningen i MSTS.

    Installation sker ved at udpakke folderen DSB_ZE til MSTS Trainset mappen, derefter kan vognene anvendes i consists.


    DISCLAIMER:
    Disse objekter er Freeware og må ikke anvendes i forretningsøjemed.
    Designed for MicroSoft Train Simulator (C) version 1.2 af Freddy Ortmann Sørensen.
    mail: freddy@fosweb.dk - www.fosweb.dk

    Brug
    Dette er Freeware og du må kopiere og bruge det gratis. Modellerne er afprøvet og fungerer i min MSTS installation. Brug sker på egen risiko, jeg kan ikke påtage mig ansvar for fejl der direkte eller indirekte skyldes brugen af disse filer.

    Distribution
    Du må videregive denne pakke hvis:
    1. Der tages ikke penge for pakken udover evt. forsendelses omkosninger.
    2. Alle filer distribueres uændrede, du må tillægge filer hvis du angiver hvilke.
    3. Pakken må ikke lægges til download uden min tilladelse.

    God fornøjelse, Venlig hilsen Carl & Freddy
    Find mere oldtimer materiel på:  www.oldtimerklubben.dk