![]() |
Interesse for kraftmaskiner i alle afskygninger fik jeg som ung fra Opfindelsernes bog.
En serie bøger fra starten af 1900 tallet hvor begejstringen for alt nymodens teknik var stor og forurening noget uvæsentligt.
Møller, turbiner, dampmaskiner og lokomotiver, diesel- og petroleums-motorer... Kraftmaskiner var sagen! Gamle urværker var gode som fjedermotorer, men de løb hurtigt ud og skulle trækkes op igen ustandseligt. Barndommes Wilesco dampmaskine var anderledes spændende, noget med ild og vand. Den havde flere kræfter, kunne løbe længe og var lidt farlig. |
![]() |
Dampmaskinens kedel eller forbrændings motorens ventiler og tænding kan helt undværes i Stirling motoren.
Motoren består af et lukket rum der opvarmes i den ene ende og afkøles i den anden. Et legeme, der kaldes en fortrænger eller displacer, fylder det meste af rummet. I min første forsøgsmotor påvirker lufttrykket en membran der driver svinghjulet via en krumtap. Samme svinghjul vil bevæge fortrængerlegemet op og ned hvorved det meste af luften flyttes imellem varme og kulde, membranen påvirkes af det ændrede tryk og derved overføres kraft tilbage til svinghjulet.
Denne motor er en
|
![]() |
Og denne er en
"HTD" High Temperature Device.
Det holdt hårdt indtil jeg fik rettet alle begynder fejlene.
Jeg ville ikke have denne store motor til at balancere over en spritlampe, derfor valgte jeg at indrette brændkammeret til en tørsprit tablet. Stabil, soder ikke og kræver ikke meget plads. |
En nyere og mindre "LTD" |
![]() |
![]() |
Igen en "HTD"
En kompakt motor med køleribber og kobberbund, dens displacer er lettere, men ellers næsten samme opbygning som den første. |