Interesse for kraftmaskiner i alle afskygninger fik jeg som ung fra Opfindelsernes bog. En serie bøger fra starten af 1900 tallet hvor begejstringen for alt nymodens teknik var stor og forurening noget uvæsentligt.
Møller, turbiner, dampmaskiner og lokomotiver, diesel- og petroleums-motorer... Kraftmaskiner var sagen!

Gamle urværker var gode som fjedermotorer, men de løb hurtigt ud og skulle trækkes op igen ustandseligt.

Barndommes Wilesco dampmaskine var anderledes spændende, noget med ild og vand. Den havde flere kræfter, kunne løbe længe og var lidt farlig.

En anden slags kraftmaskine var elektromotoren. En mystisk usynlig kraft fra et 4,5 volts batteri af de flade fra Hellesens med tigeren.
Mine første hjemmebyggede el-motorer findes ikke mere, men jeg har stadig min fars udklip fra 1930'ernes Illustrerede Familie-journal med ståltrådsmotoren.

Jævnstrøms motorens roterende anker er en elektromagnet der tiltrækkes af motorens faste magneter. En såkaldt kommutator sørger for at strømmen og dermed magnetismen skifter i takt med rotationen.
En vekselstrøms motor kan være indrettet på samme måde, eller det kan være en motor der udnytter vekselstrømmens skiftende retning til at inducere en modsvarende strøm i ankeret.


 
  

Dampmaskinens kedel eller forbrændings motorens ventiler og tænding kan helt undværes i Stirling motoren.
En varmluft motor, som her vist, udnytter luftens udvidelse og sammentrækning ved temperaturændringer.

Motoren består af et lukket rum der opvarmes i den ene ende og afkøles i den anden. Et legeme, der kaldes en fortrænger eller displacer, fylder det meste af rummet. I min første forsøgsmotor påvirker lufttrykket en membran der driver svinghjulet via en krumtap. Samme svinghjul vil bevæge fortrængerlegemet op og ned hvorved det meste af luften flyttes imellem varme og kulde, membranen påvirkes af det ændrede tryk og derved overføres kraft tilbage til svinghjulet.

Denne motor er en
"LTD" Low Temperature Device
der ikke behøver meget varme.


 
 
Og denne er en
"HTD" High Temperature Device.

Det holdt hårdt indtil jeg fik rettet alle begynder fejlene.
Men nu kører den som en drøm.

Jeg ville ikke have denne store motor til at balancere over en spritlampe, derfor valgte jeg at indrette brændkammeret til en tørsprit tablet. Stabil, soder ikke og kræver ikke meget plads.


 
En nyere og
mindre "LTD"
Igen en "HTD"

En kompakt motor med køleribber og kobberbund, dens displacer er lettere, men ellers næsten samme opbygning som den første.